• Hva er egentlig algebra på samisk 

      Fyhn, Anne Birgitte; Siri, May-Torill; Juuso, Inga Anne Marit (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Bør det utarbeides en egen samisk læreplan i matematikk, basert på samisk kultur, språk og tenkemåte? Ja, mener vi. Nordsamisk versjon av matematikkplanen, LK20S, er en direkte oversettelse av den nasjonale læreplanteksten. Det skaper utfordringer. Vi viser i dette kapittelet flere mulige nordsamiske oversettelser av substantiv og verb i setningen som redegjør for kunnskapsområdet ‘algebra’ i LK20S. ...
    • Sámi concepts of pattern in the mathematics curriculum 

      Varjola, Carita Elisabeth Eira; Fyhn, Anne Birgitte; Siri, May-Torill (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      Norway’s new mathematics curriculum took effect in 2020. The word mønster (English: ”pattern”) appears 13 times in the curriculum text. This paper aims at providing insight into how the curriculum’s term ”pattern” can be translated into North Sámi in a way that supports a mathematics teaching rooted in local Sámi culture and language. Five Sámi words for patterns are analysed to highlight different ...